zaterdag 14 mei 2011

Indicatie stelling PGB

Jeugdzorg lijkt nieuw beleid te voeren. Er moet eerst "voorliggende"hulp zijn geboden voordat er een AWBZ indicatie wordt afgegeven. Ik werk met een jonge meid van 17 jaar, we hebben inmiddels een vertrouwensband opgebouwd en ze durft mij dingen te vertellen die ze nog nooit aan iemand heeft verteld. En ik ben blij dat zij ze met durft te delen, zodat ik haar daarin kan ondersteunen, want het zijn zeer zorgelijke dingen!
Maar nu vindt Jeugdzorg dat er eerst dus voorliggende zorg moet plaatsvinden en moet deze meid voor gesprekken naar Jeugdzorg! Hoezo opgebouwd vertrouwen, hoezo veiligheid?
Hoezo voorliggende zorg.....straks is het te laat!

zaterdag 7 mei 2011

Angst

Soms gaan dingen niet zoals ze hadden moeten gaan. Mijn dochter is op reis gegaan naar Sint Maarten, met de bedoeling daar 1 jaar te blijven en te werken. Ze is vol enthousiasme vertrokken.
Na een aantal weken ontving ik een verontrustend mailtje, het ging toch eigenlijk niet zo goed! De samenwerking met haar collega/ leidinggevende verloopt helemaal niet prettig. Ze geeft aan te willen stoppen, ze ziet het niet meer zitten.
Onze vakantie naar Sint Maarten stond al geboekt... met een ietwat ander gevoel dan tijdens de boeking zijn we naar Sint Maarten vertrokken.
Al snel bleek ook ons, dat het hier niet goed gaat met haar (m.b.t. haar werk).
Na een paar dagen vrij te zijn geweest, wordt ze weer verwacht op haar werk. Dit gaat haar niet lukken, ze is in paniek en durft er niet meer naar toe te gaan. Bang voor haar collega! Wat kan angst iemand in de greep hebben, ik voel haar pijn,verdriet en mijn eigen onmacht.

Gelukkig voor haar, zijn wij hier en ondersteunen daar waar we kunnen. Het is wel een andere vakantie geworden, dan dat we hadden verwacht....

Ik heb ook bewondering voor haar, ze heeft het toch maar gedaan en is hier in haar uppie naar toe gegaan. En ze loopt hier rond alsof ze hier thuis hoort!

dinsdag 19 april 2011

Belofte

Een moeder is met haar zoon (met ASS) in conflict nadat hij iets gedaan heeft wat niet mag. Zij vraagt hem, haar te beloven om dat nooit weer te doen.
Hij kijkt haar aan en zegt, maar Mama ik kan je echt niet beloven dat ik iets nooit meer zal doen...

De puurheid van een mens met ASS!

zondag 13 februari 2011

Leven in ballon

Leven in een ballon.





De wereld is groot druk en gejaagd

Mensen kijken naar een ander en verwachten een prestatie

Ze worden boos als ik niet reageer als er iets wordt gevraagd

Het is net of ik leef in een wereld waar ik niets hoor of zie

Kinderen spelen maar zien mij niet staan

Velen plagen mij om mijn gedrag

Anderen vinden mij vreemd en laten mij gaan

Ook zie ik ze wijzen en schelden en hoor ik gelach

Dan vlucht ik zo snel als ik kan,en ga liggen in een donkere stille hoek

Ik doe mijn ogen dicht en begin te dromen

Te dromen van een leven uit mijn aller mooiste boek

Door innerlijke agressie ga ik mij af reageren

Op vader, moeder, broer of zus

De laatste jaren gebeurd dit meerdere keren

Maar word door mijn ouders geknuffeld en krijg ik een kus

Als men dat ziet, dan zijn de reacties niet altijd even fijn

Dan hoor je mensen tegen mijn ouders zeggen

Ik zou laten voelen als het mijn kind zou zijn

Het valt daarom zwaar om alles weer uit te leggen

Ik word nu ouder en ga door de weeks van huis

Dit is beter voor mijn broer en zus

Want zij kwamen veel te kort bij ons thuis

Mijn ouders kunnen nu alle liefde delen

De keuze om je kind uit huis te plaatsen viel heel zwaar

Maar er heerst nu weer rust zoals bij velen

Het is goed om te weten dat er mensen zijn zoals dit kind

En dat je autisme niet aan de buitenkant kunt zien

Wees daarom voorzichtig voor je een mening vindt

Want als je dit ziet gaat het om zo’n kind misschien

Bron: www.hartinfriesland.nl