vrijdag 20 april 2012

Workshop Meedoen met autisme

In de maand april geef ik 3 workshops over Meedoen met autisme, in de bibliotheken in ZuidOostFriesland.
Inmiddels zijn er 2 workshops geweest en volgende week de derde. Iedere avond/ groep is weer anders. Gisteravond een grote groep met veel interactie, dat geeft verbinding en voelt goed.
En iedere keer hoor ik weer bijzondere verhalen, hele verdrietige, hele zorgelijke maar ook hele ontroerende verhalen.
Een kind van 4 jaar die zich zelf beschermt tegen de " monsters" in die onbegrijpelijke buitenwereld. Als hij boos of verdrietig is, " bevriest" hij en op school beschermt hij zich zelf d.m.v. zijn hand, dat is een tijger en die stuurt de monsters weg.
Een moeder die mij even aanschiet in de pauze, ze heeft een zoon van 12 jaar die niet te handhaven is op school, dus nu thuis zit. Moeder weet het allemaal even niet meer....
Er is nog veel nodig in en met de wereld van Autisme!

zaterdag 14 mei 2011

Indicatie stelling PGB

Jeugdzorg lijkt nieuw beleid te voeren. Er moet eerst "voorliggende"hulp zijn geboden voordat er een AWBZ indicatie wordt afgegeven. Ik werk met een jonge meid van 17 jaar, we hebben inmiddels een vertrouwensband opgebouwd en ze durft mij dingen te vertellen die ze nog nooit aan iemand heeft verteld. En ik ben blij dat zij ze met durft te delen, zodat ik haar daarin kan ondersteunen, want het zijn zeer zorgelijke dingen!
Maar nu vindt Jeugdzorg dat er eerst dus voorliggende zorg moet plaatsvinden en moet deze meid voor gesprekken naar Jeugdzorg! Hoezo opgebouwd vertrouwen, hoezo veiligheid?
Hoezo voorliggende zorg.....straks is het te laat!

zaterdag 7 mei 2011

Angst

Soms gaan dingen niet zoals ze hadden moeten gaan. Mijn dochter is op reis gegaan naar Sint Maarten, met de bedoeling daar 1 jaar te blijven en te werken. Ze is vol enthousiasme vertrokken.
Na een aantal weken ontving ik een verontrustend mailtje, het ging toch eigenlijk niet zo goed! De samenwerking met haar collega/ leidinggevende verloopt helemaal niet prettig. Ze geeft aan te willen stoppen, ze ziet het niet meer zitten.
Onze vakantie naar Sint Maarten stond al geboekt... met een ietwat ander gevoel dan tijdens de boeking zijn we naar Sint Maarten vertrokken.
Al snel bleek ook ons, dat het hier niet goed gaat met haar (m.b.t. haar werk).
Na een paar dagen vrij te zijn geweest, wordt ze weer verwacht op haar werk. Dit gaat haar niet lukken, ze is in paniek en durft er niet meer naar toe te gaan. Bang voor haar collega! Wat kan angst iemand in de greep hebben, ik voel haar pijn,verdriet en mijn eigen onmacht.

Gelukkig voor haar, zijn wij hier en ondersteunen daar waar we kunnen. Het is wel een andere vakantie geworden, dan dat we hadden verwacht....

Ik heb ook bewondering voor haar, ze heeft het toch maar gedaan en is hier in haar uppie naar toe gegaan. En ze loopt hier rond alsof ze hier thuis hoort!

dinsdag 19 april 2011

Belofte

Een moeder is met haar zoon (met ASS) in conflict nadat hij iets gedaan heeft wat niet mag. Zij vraagt hem, haar te beloven om dat nooit weer te doen.
Hij kijkt haar aan en zegt, maar Mama ik kan je echt niet beloven dat ik iets nooit meer zal doen...

De puurheid van een mens met ASS!

zondag 13 februari 2011

Leven in ballon

Leven in een ballon.





De wereld is groot druk en gejaagd

Mensen kijken naar een ander en verwachten een prestatie

Ze worden boos als ik niet reageer als er iets wordt gevraagd

Het is net of ik leef in een wereld waar ik niets hoor of zie

Kinderen spelen maar zien mij niet staan

Velen plagen mij om mijn gedrag

Anderen vinden mij vreemd en laten mij gaan

Ook zie ik ze wijzen en schelden en hoor ik gelach

Dan vlucht ik zo snel als ik kan,en ga liggen in een donkere stille hoek

Ik doe mijn ogen dicht en begin te dromen

Te dromen van een leven uit mijn aller mooiste boek

Door innerlijke agressie ga ik mij af reageren

Op vader, moeder, broer of zus

De laatste jaren gebeurd dit meerdere keren

Maar word door mijn ouders geknuffeld en krijg ik een kus

Als men dat ziet, dan zijn de reacties niet altijd even fijn

Dan hoor je mensen tegen mijn ouders zeggen

Ik zou laten voelen als het mijn kind zou zijn

Het valt daarom zwaar om alles weer uit te leggen

Ik word nu ouder en ga door de weeks van huis

Dit is beter voor mijn broer en zus

Want zij kwamen veel te kort bij ons thuis

Mijn ouders kunnen nu alle liefde delen

De keuze om je kind uit huis te plaatsen viel heel zwaar

Maar er heerst nu weer rust zoals bij velen

Het is goed om te weten dat er mensen zijn zoals dit kind

En dat je autisme niet aan de buitenkant kunt zien

Wees daarom voorzichtig voor je een mening vindt

Want als je dit ziet gaat het om zo’n kind misschien

Bron: www.hartinfriesland.nl

donderdag 23 december 2010

Vakantie?

Een dochter (met ASS)een weekje met vakantie, lijkt de thuisblijvende moeder wel even lekker!
Dingen lopen altijd toch weer iets anders.... en eigenlijk weet ik dat ook wel, maar ja het "wenselijk vooruitzicht" is wel fijn.
Wat een uitvinding de mobiele telefoon;overal en altijd bereikbaar, heel goed en belangrijk en vaak ook een uitkomst. Maar er zijn ook wel een paar maren. Vooral in een vakantie week! Vanaf dag 1 vele sms'jes mogen ontvangen, de meeste héél dringend! Niet reageren heeft geen zin en geeft nog veel meer onrust ter plekke en dat is weer niet handig.
Dus rustig blijven en zo duidelijk mogelijk antwoord geven, dat is wat ik doe. Vandaag waren er weer vele zorgen waar op dit moment geen antwoorden voor zijn, bedenk dan maar eens een duidelijk antwoord!
Kennelijk heb ik het goede antwoord (althans voor nu) gegeven en kreeg ik later 2 sms'jes met leuk nieuws; omggggod ik ben net van zwart afgeweest met bochten en al, ging vet goed, ben super trots :)
Ik ook !!

maandag 20 december 2010

Boswandeling

Een vader wordt gevraagd om mee te helpen met een activiteit in de groep van zijn dochter. Ze zit in groep 2. De school organiseert een herfstwandeling. Voorafgaand aan de wandeling wijst de juf de vader op een van de leerlingen op wie hij moet letten. De juf zegt: "Dit is Johan. Johan heeft ADHD. Let op, hij loopt weg in het bos. Dit weekend waren zijn ouders hem ook weer twee uur kwijt. Asjeblieft, let goed op, want je kunt hem niet vertrouwen."

De vader besluit anders te kijken naar de situatie. Hij zet het jochie in zijn auto, klapt de spiegel om en kijkt hem in zijn ogen. "Johan, ik heb een probleem. We gaan zo naar het bos. Je zult denken dat ik er als papa stoer uitzie, maar ik kan je vertellen dat ik het doodeng vind in het bos. Johan, wil jij een beetje op me letten zo meteen?" In het bos grijpt Johan de hand van de vader en kijkt hij hem voortdurend aan. Hij is apetrots dat hij voor die stoere papa mag zorgen.

Bron: Ivo Mijland

Toelichting
Op www.omdenken.nl worden regelmatig nieuwe casussen gepubliceerd.